De 10 dummaste misstagen klyftiga personer gör

Även klyftiga personer gör misstag. Ingen är perfekt. Alla kan ju snubbla, tappa mormors kristallvas eller ställa in mjölken i skafferiet. Ibland tänker vi oss helt enkelt inte för. Och ibland tänker vi oss för, men har lite otur när vi tänker. Arthur Freeman och Rose Dewolf tar i boken De tio dummaste misstagen klyftiga personer gör upp det sistnämnda.

De tio dummaste misstagen klyftiga personer gör

Här följer en fri sammanfattning av innehållet i boken ”De tio dummaste misstagen även klyftiga personer gör”, av Arthur Freeman och Rose Dewolf.

Boken innebär en viss fördjupning inom och tillämpning av den kognitiva psykologin.

En tänkbar lektionsplanering utifrån den här sammanfattningen är att dela upp misstagen mellan eleverna i klassen och sedan låta dem gruppvis dramatisera eller redovisa de tilldelade misstagen för varandra.

1. Hönapöna – syndromet (katastroftänket)

Innebörd

Något oturligt händer och genast ser vi framför oss hur allting går käpprätt åt skogen.

Det här misstaget skulle även kunna kallas för Mr Bean – syndromet. När det händer något lite oturligt för mr Bean vet vi att det snart kommer att gå riktigt, riktigt fel.

Jag använder Rita som exempel på syndromet:

Rita vet i vanliga fall att hon är rätt duktig i skolan. Hon har höga betyg och lärarna är mycket nöjda med hennes prestationer. Idag ska hon hålla ett muntligt anförande. Precis innan hon ska ställa sig framför klassen ser hon att hon har spillt sås på sin tröja. Istället för att ta av sig tröjan eller tänka att det inte spelar någon roll målar Rita upp en katastrof inför sig själv. Hon tänker: 

”Jag kommer bara att tänka på såsfläcken. Jag kommer bli nervös och tappa bort tråden. Jag kommer att börja staka mig. Och sen är det kört. Alla kommer att skratta åt mig. Läraren kommer att bli galen. Jag kan glömma mitt höga betyg. Då kan jag glömma att jag kommer in på juristlinjen. Jag får vara glad om jag alls får ett jobb. Det här kommer att knäcka mig.”

Visst känner du igen dig i Rita? Jag tror att alla vi klyftiga människor begår det här misstaget av och till. En liten, liten oturlig händelse får oss att tänka att allt är fullständigt kört.

Botemedel

Hur ska vi göra för att undvika katastroftänkandet? Först och främst, menar författarna till boken, så gäller det att försöka tänka realistiskt. Att tänka realistiskt är faktiskt grunden till lösningen på alla ”de dummaste misstagen”. För att kunna tänka realistiskt gäller det att man tar sig tid att iaktta sina tankar för att därefter kunna ifrågasätta dem.

Det gäller alltså att:

1. Bli medveten om sina tankar. ”Vad är det egentligen jag tänker?”

2. Syna bevisen: ”Stämmer verkligen det jag tänker? Kan det inte bli på något annat sätt?” Försöka komma på vad det är som inte riktigt stämmer med den bild av katastrof man målar upp.

Om jag fortsätter med mitt exempel om Rita, så är det ju inte så säkert att hon är helt och fullt medveten om vad det är hon egentligen tänker. Tankarna kommer liksom per automatik – är automatiska. Det första hon behöver göra då är att ge sig själv en stund för att tänka igenom vilka tankar som har fått henne att må dåligt.

Därefter är det dags att syna bevisen. Efter tanken;  ”Jag kommer att bli nervös och tappa bort tråden.” borde hon gå in och säga till sig själv; ”Hur vet jag det? Måste det verkligen bli så?”. Ja, kanske hon känner – så måste det bli. Men kan hon i ärlighetens namn vara fullständigt övertygad om att hon kommer att göra det? Finns det ingen annan utväg?

Och  så här får Rita fortsätta att ifrågasätta alla de tankar som har lett fram till hennes dåliga mående. Exempelvis: ”Kommer alla att skratta åt henne? Precis alla? Kanske någon i klassrummet i alla fall kommer att veta precis hur det känns att för en gångs skull inte göra ett klockrent framträdande? Den personen kommer ju i så fall inte att skratta. Kommer läraren verkligen att sänka ett betyg för ett enda anförandes skull? Inte speciellt troligt, om ens lagligt ju.”

Tillslut kanske Rita kan övertyga sig själv om att hennes katastroftänkande inte riktigt stämmer med verkligheten. Hon har i tanken motbevisat sig själv och kan då antagligen slappna av mer och känna sig bättre till mods.

2. Tankeläsning

Innebörd

Att på felaktiga grunder dra slutsatser om andra människors tankar. 

Vi tolkar alltid vår omgivning. Vi checkar av andras kroppsspråk, röstlägen och mimik. Utifrån den tolkningen sluter vi oss till vad andra tänker. Betyder vår tolkning så mycket för oss att den får oss att må dåligt kan det ju vara bra att kontrollera om den stämmer med verkligheten. Vi har många gånger tillräckligt svårt att se vad vi själva tänker – att se vad andra tänker är liksom överkurs. Detsamma gäller vad andra egentligen menar med det de säger och gör.

Misstaget att må dåligt på grund av vi tror att vi vet att någon annan tänker något dåligt om oss är speciellt vanligt i nära relationer. Vi tänker: ”Hade han verkligen älskat mig skulle han ha hjälpt mig med det här. När han inte hjälper mig visar han tydligt att han inte älskar mig.” Det händer dock att vi även begår misstaget med personer vi inte känner så väl: ”Alla mina klasskamrater tystnade när jag kom in i rummet för att de satt och pratade skit om mig.”

Botemedel

Det finns ett talesätt som lyder: ”Sätter man namn på trollen, så spricker de”. Att kunna se och tala om sina problem är första ledet i att bli fri från dem. Det gäller i alla misstagen som författarna tar upp i boken, men kanske i synnerhet tankeläsning. Vi måste bli medvetna om att vi ägnar oss åt just tankeläsning och inte utgå från att det vi tror att den andre tänker är någon absolut sanning. Därefter kan vi ställa oss frågorna: Stämmer verkligen det jag tänker att den här personen tänker? Hur vet jag att det stämmer? Skulle personen ifråga kunna tänka på något annat sätt? Finns det någon möjlighet att ta reda på om min slutsats stämmer?

Författarna menar även att det är viktigt att vi alla jobbar på att förtydliga våra behov och önskemål. Vi måste vara tydliga med hur vi vill att andra ska bete sig och berätta för folk hur vi vill att de ska göra för att vi ska må bra och känna oss älskade.

3. Att ta det personligt

Innebörd

Att ta saker som sägs och görs av andra som en personlig kränkning, utan att vara helt säker på att det verkligen förhåller sig så.

Ett exempel är när kompisen frågar om ni inte kan käka vegetariskt istället för att gå på Mc Donalds. Tolkar du det som att kompisen föreslår vegetariskt för att hon/han tycker att du har gått upp i vikt på senaste tiden, är det mycket troligt att du begår misstaget ”Att ta det personligt”. Du har ju egentligen ingen aning om varför kompisen föreslår en annan restaurang än den ni kanske brukar gå på. Ett annat vanligt exempel är när dina kompisar sitter och talar nedsättande om någon som inte är där och du tänker att det nog egentligen är dig de menar.

Botemedel

Först och främst handlar det , som alltid, om att registrera sina tankar. Förstå att den här tanken tänker jag för att jag tog åt mig personligt av vad någon sa, utan att egentligen veta att någon menade något personligt med det hon/han sa.  Det gäller alltså att ta det lugnt och tänka igenom det som sas – gärna ord för ord. De frågor man kan ställa sig sedan är:

a) Är det här en pik åt mig, eller kan det finnas någon annan förklaring till att personen sa som han sa?

b) Är den här personen min fiende eller en stor knöl i största allmänhet? Är personen en knöl i största allmänhet behöver jag ju inte ta åt mig.

c) Vinner jag på att ta den här kommentaren personligt?

Det viktiga är att se till att misstaget inte leder till att man begränsar sina möjligheter. Tänk dig att du och din pojkvän har bestämt er för att hämta hem ett par fåtöljer som under en längre tid stått på vinden på din pojkväns jobb. När ni kommer till arbetsplatsen stöter ni på pojkvännens chef, som när hon får reda på vad ni ska göra svarar: ”Men det måste finnas regler för vad som får tas och inte får tas hem från vinden.” Chefens replik kan tolkas personligt och man kan tänka sig att hon tänker (Tankeläsning) att ni gör fel när ni tar fåtöljerna från vinden. Följaktligen hämtar ni inte hem någon fåtölj. Repliken kan dock även tolkas som att det absolut behöver finnas regler för vad man ska göra med gamla saker på vinden, men eftersom det inte finns några just nu, är det ju inget som hindrar att ni plockar hem fåtöljerna. Resultatet blir att ert hem får två fåtöljer till. Hur du tänker kan antingen begränsa eller öka dina möjligheter!

4 och 5. Att tro på sina kritiker respektive att tro på sin PR – agent

Innebörd

Här handlar det om att varken ta åt sig för mycket av andras kritik eller av sin inre kritiker eller tro för mycket på de som tycker att man är en stjärna.

Lyssnar vi på och tror för mycket på våra kritiker kan det leda till att vi inte vågar prova på nya saker. Vi tänker att vi är så dåliga på allting att det inte är någon idé att prova på något nytt. Det kan även leda till att vi blir för hårda mot oss själva och klandrar oss hårt för något som har gått lite tokigt.

Lyssnar vi inte alls på våra kritiker kan det leda till att vi blir fullständigt hänsynslösa och själviska. Det finns ett ordspråk som lyder: Högmod går före fall. Och tror man att man kan klara allting utan tillräcklig träning, att man är oövervinnerlig, kommer man förr eller senare att misslyckas.

Botemedel

Att lyssna på beröm eller kritik är inget misstag. Att utan eftertanke ta åt oss kan bli ett problem. Det gäller att utifrån omgivningens signaler försöka anpassa vårt beteende så att det leder oss fram till bästa möjliga resultat. Då behöver vi dock välja vems klander eller rosor vi ska ta emot. Följande frågor kan vara bra att ha med sig:

1.Vem är det som säger det här till dig?

2. Måste du acceptera det personen säger som en sanning?

3. Vilka expertkunskaper besitter personen?

4. Vill personen vinna något på att säga som han/hon säger? Vad kan personen vinna på att säga så som han/hon säger?

5. Hur kan jag säkert veta att det förhåller sig på det sätt som personen ifråga säger?

Slutligen kan det vara bra att välja sina strider. Säger chefen att du har gjort något fel och vill att du ska göra något annorlunda spelar det kanske inte så stor roll vad du själv tycker – i alla fall inte om du vill behålla jobbet. Det är bara att acceptera chefens klander och rätta sig efter det tills dess du själv sitter i chefsposition och kan bestämma. Om det inte är så att det chefen säger är direkt nedvärderande. Då kanske det är värt att ta striden och säga emot.

6. Perfektionism

Innebörd

Att ständigt sträva efter och aldrig vara nöjd om man inte uppnår perfektion.

Eftersom ingen och inget någonsin blir alldeles perfekt – förutom möjligtvis om man får alla rätt på ett prov i skolan – kan perfektionism leda till att man antingen aldrig vågar göra något eller aldrig blir klar med något – för det blir ju aldrig riktigt perfekt.

Botemedel

När vi tänker att vi måste vara perfekta kanske vi inte riktigt inser att det finns olika sätt att vara perfekta på. Ibland kan en mycket noggrann och välskriven offert vara det kunden behöver ha för att se dig som den perfekta affärskompanjonen. Ibland kanske kunden behöver ett snabbt svar och då är det perfekta inte något noggrant och välskrivet utan bara ett snabbt ihopslängt svar om några få meningar. Ibland kanske det mest perfekta är att hoppa över en arbetsuppgift och gå hem tidigare, eftersom ett av dina barn ligger hemma i feber och behöver dig. En annan gång är det mest perfekta att jobba över, för arbetet kräver just nu väldigt mycket.

7. Jämförelsenoja

Innebörd

Att jämföra sig med andra på ett sätt som får en att må dåligt.  

I våra försök att förstå omvärlden jämför vi ständigt olika fenomen med varandra. Detsamma gäller i våra försök att förstå oss själva. Det klassiska exemplet är pojken som badar naken på badstranden, pekar på flickan och säger att hon inte har någon snopp. Pojken är i full färd med att definiera sig själv, att förstå sig själv som man. ”Flickan och jag är väldigt lika, men det finns något som skiljer sig mellan oss.” Helt naturligt och väldigt gott så långt. Problemet med jämförelser kommer senare. Problemet med jämförelser inträder när man värderar skillnaderna. Problemet uppstår när man hela tiden jämför sig med de som har mer, lyckats bättre, är snyggare och så vidare.

Botemedel

Det är enklare sagt än gjort att sluta jämföra sig med andra. Det ligger liksom i den mänskliga naturen, i vårt sätt att förstå världen och oss själva. För att må bättre kan det dock vara bra att bli medveten om när vi jämför oss med andra och vad det leder till för oss själva. Om vi jämför oss med någon som är smalare än oss kan ju det bli en sporre att gå ner till normalt BMI eller så kan det få oss att må så dåligt att vi går hem och proppar i oss ett helt paket glass. Eller så leder en sådan jämförelse till att vi inte vågar gå på den där festen, för vi känner oss så tjocka. Det kan vara viktigt att komma ihåg att vi alltid kan jämföra oss med sådana som vi är bättre än.

När vi registrerat att vi mår dåligt över att vi har jämfört oss med någon och får vi börja med att testa om jämförelsen kanske är helt felaktig. Ställ dig då följande frågor:

1. Vad är det du jämför? När du känner dig mindre värd än andra människor, vad är det mer exakt du tänker på? Gäller det utseende, framgång, status, lycka, familjeförhållanden?

2. Hur korrekt är din jämförelse? Avser dina jämförelser sådant du helt säkert känner till om andra – eller sådant som du tror stämmer? Det är lätt att tro att någon är lycklig för att han/hon är vacker och rik, men kan du veta att det är så?

3. Är du helt rättvis när du jämför? Kan det vara så att du noggrant räknar allt positivt på den andra sidan, men blundar för positivt på din egen del? Är du rättvis när du räknar samman de negativa punkterna för respektive sida?

Men möjligheten finns också att du haft helt rätt i den gjorda jämförelsen. Den andra personen är lyckligare än du . Och mer framgångsrik. Men vad spelar det egentligen för roll? Vilken betydelse har det egentligen för dig? Påverkar det ditt arbete, dina relationer, ditt liv i något som helst avseende? Stannar folk och pekar finger efter dig på gatan? Förutom det där stinget av avund, har någon annans lycka någon annan inverkan på ditt liv?

Ett annat bra botemedel mot jämförelsenoja är en dos superöverdrifter. Överdriv dina jämförelser! Istället för att säga: ”Jämfört med vad jag hade tidigare är jag misslyckad.”, så säger du: ”Jämfört med alla andra i hela världen är jag en total flopp. Det finns ingen vars liv är en sådan fullständig katastrof som mitt. Ingen har klantat sig så som jag. En snigel kan skatta sig lycklig i jämförelse med mig. Låter det löjligt? Det är just det som är poängen. Kanske kan det leda till att du får ett mer realistsiskt perspektiv på din situation.

8. ”Tänk om” – tänkandet (Oro)

Innebörd

Vi begränsar vårt liv och våra handlingsmöjligheter för att vi tänker på allt som kan gå fel. 

När vi fastnar i ett ”Tänk om” – tänkande tänker vi bara på det allra värsta som skulle kunna hända. Och det kan väl vara bra ibland. Det får oss att höja säkerhetsnivån och sätta på oss cykelhjälmen innan vi sticker ut på vägarna. ”Tänk om” – tänkandet blir begränsande för oss själva när vi istället för att sätta på oss cykelhjälmen helt sonika inte ens vågar sätta oss på cykeln – för tänk om något farligt skulle hända.

Botemedel

När det gäller ”tänk om” – tänkande är den viktigaste frågan vi kan ställa oss om det tänkandet har hjälpt oss eller stjälpt oss. Har oron gjort oss mer kapabel att bemöta livet eller har den gjort oss olyckliga? Får oron oss att må dåligt gäller det att snabbt ifrågasätta orosbilden. Det kan vi göra genom att ställa oss frågor som: Hur troligt är det att det här är sant? Finns det någon annan tänkbar förklaring till det här? Finns det någon annan tänkbar konsekvens? Vi kan även försöka öva upp vår förmåga att slappna av – meditation eller andningsövningar eller helt enkelt göra något som avleder våra tankar – läsa eller kanske spela dataspel.

9. Borde – tänkandet

Innebörd

När du har alltför många borden eller måsten i ditt liv och mår dåligt för att du inte orkar eller hinner med att uppfylla alla. 

Botemedel

Ett sätt är att skriva ner alla borden i en lista. Genom att studera listan kan vi sedan stryka det som vi genast ser är onödigt och därefter stryka sådant som vi skulle kunna leva med att inte alltid uppfylla. Det gäller att fråga sig vad som skulle hända om vi inte uppfyllde alla dessa borden. Livet för dig eller andra skulle kanske inte bli så hemskt ändå? Det finns ett talesätt när det kommer till alla ”borden” runt det här med städning: ”Hellre skit i hörnen än ett rent h-e.”

10. ”Ja men” – tänkandet

Innebörd

Författarna beskriver det sista misstaget med följande anekdot:

En mormor tar med sitt älskade barnbarn till badstranden. Pojken leker i sanen när plötsligt en jättelik våg slår in ohc sveper honom med ut i havet. Mormodern blir natruligtvis helt utom sig. Förkrossad av sorg känner hon att hon inte skulle klara att möta dottern och svärsonen med det fasansfulla budskapet. Hon ropar till Gud efter hjälp. ”Snälla, snälla”, ber hon. ”Låt mig få mitt barn tillbaka. Det är en sådan fin pojke. Och hans mamma och pappa är underbara människor. Jag lovar att göra vad som helst för att få honom tillbaka.”

Och se och skåda, ännu en jättevåg slår in över stranden och lämnar av pojken på samma ställe, fullkomligt oskadd efter sitt blöta äventyr. Den gamla damen ser ner på gossen och vänder så blicken åter mot skyn. ”Tack Herre, tack….men var är hans mössa någonstans?”

Misstaget handlar alltså om att aldrig bli riktigt nöjd.

Botemedel

Bli medveten om att man har ett ”ja men” – tänk och försöka försvara det positiva som hänt istället för att rikta in sig på det som saknas.


One thought on “De 10 dummaste misstagen klyftiga personer gör

  1. Ping: En hängig dag | Psykologiskolan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s