Adidasreklam

AIDA

Ingen  introduktion av grunderna bakom framgångsrik marknadsföring blir riktigt fullständig utan att man nämnt begreppet AIDA eller AEIDAS. Begreppet har inte så mycket med ADIDAS  att göra som man kan tro. 

AIDA eller AEIDAS är en förkortning för:

A = Attention

E = Emotion

I= Interest

D= Desire

A= Action

S= Satisfaction

Begreppen beskriver hur man kan attrahera en köpare. Jag använder mig av ett exempel som utgår från en reklam om adidasskor.

Attention:  Reklamen måste fånga den tilltänkta köparens uppmärksamhet. Om inte köparen ser reklamen spelar det ju ingen roll hur bra reklamen än är utformad. Hur får man människor att uppmärksamma något? Läs om perceptionspsykologi här.

Emotion: Därefter är det bra om reklamen kan koppla en god känsla till produkten. Kanske känslan av att vara en vinnare skulle kunna fungera för ett par nya adidasskor. Det handlar alltså om att genom betingning* fästa ett mervärde till produkten.

Interest: Om reklamen även kan ge goda argument för produktens förträfflighet är det en stor fördel.

Desire: Längtan efter att få ett behov tillfredsställt. Det kan handla om behov som att släcka hunger och törst, få en känsla av trygghet, en tillhörighet hos en viss gemenskap eller grupp eller att man övertygas om att varan kommer att skänka en uppskattning  från andra.

Action: Det är bra om reklamen följs upp med att det är enkelt att få tag på varan. De sportaffärer som säljer just de här skorna gör klokt i att ställa skorna i skyltfönstret och visa upp dem snyggt inne i affären.

Satisfaction: När köparen väl har köpt varan är det viktigt att hon/han blir nöjda – att varan på sätt och vis överensstämmer med vad reklamen utlovat.

*betingning är en form av inlärning där ett djur eller en människa lär sig förknippa ett visst stimuli med ett annat. Exempelvis glädje med choklad. Läs vidare under beteende

Image Credit ggvic

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s