Terapi med Facebook

 

Vad du skriver i dina statusuppdateringar på Facebook kan ha avgörande betydelse. Inte bara för det framtida drömjobbet, eller för hur dina fb-vänner uppfattar dig, utan även för ditt eget välmående.

Att framtida chefer kan komma att googla dig och kolla upp dina förehavanden i sociala medier är något som diskuterats länge. Det är mindre smart att lägga ut alltför avslöjande bilder av sig själv på Internet. Den där helikoptern du gjorde på studentkrogen eller fotot av dig själv vinnandes våt t-shirt tävlingen kan vara kul i dag, mindre så när chefen som står mellan dig och drömjobbet har en mer stillsam humor.

Lyckad eller misslyckad?

Nu är det inte bara framtida chefer som bedömer dina uppdateringar. I första hand bedöms det du skriver av dina vänner. Lycklig eller olycklig? Intressant eller ointressant? Lyckad eller misslyckad?

Enligt en studie från Stockholms Universitet blir statusuppdateringarna på Facebook en del i skapandet av den egna personligheten. Kanske kan man likna Facebook vid ett gigantiskt cocktailparty – där det är viktigt att visa att glaset är halvfullt snarare än halvtomt.  Med en metafor lånad från sociologiprofessorn Erving Hoffman liknar statusuppdaterandet olika scenframträdanden där man ”spelar upp en identitet” och är mån om att ge rätt intryck av sig själv. Det gäller att snabbt visa sig själv som intressant och positiv för att locka till interaktion.

Det innebär i sin tur att negativa känslor inte ventileras eller i alla fall att de omtolkas och presenteras i små tjusiga förpackningar. Ett exempel från studien är mannen som förlorat pengar på en bankinvestering och skriver följande:

Hörde på radion att bankens kvartalsstudie tyder på att de fuckat-up. Det här innebär förmodligen att det jag kunde köpa en dator för numera räcker till en kopp kaffe. Hoppas att det är gott.

Den äkta känslan över förlusten har paketerats in i en mer klämkäck förpackning.

Många människor har andra sociala sammanhang där de kan ventilera sina negativa känslor, medan andra upplever Facebook som en tydlig markör för att negativa känslor inte är önskvärda. Eftersom människor behöver tillgång till alla sina biologiska känslor för att kunna navigera konstruktivt i livet kan en sådan facebookiserad kommunikation leda till psykisk ohälsa.

Optimera ditt mående med Facebook

Nu finns det självklart metoder att bli herre även över denna sociala arena. I senaste numret av Modern Psykologi (sommaren 2011) finns en artikel som lyfter fram metoder för hur vi kan få vårt facebookberoende att leda ökat psykiskt välmående. Så här gör du terapi av ditt facebookande!

Ökad måluppfyllelse: Sannolikheten att förverkliga ett mål, ökar om man uttrycker det klart. Genom att formulera målet skriftligt aktiveras de delar av hjärnan som har med vårt långsiktiga tänkande att göra. När du vill få något viktigt gjort kan det med andra ord vara bra att skriva ner det i en facebookuppdatering. När andra sedan ger dig tummen upp ökar sannolikheten att du kommer upprepa beteendet du beskrivit ytterligare. Det kan förklaras genom positiv betingning och spelteori.

Positiv betingning: När andra ger dig tummen upp betingar de ditt beteende och  sannolikheten att du kommer upprepa beteendet ökar. Att få kompisarnas gillande är något av det mest kraftfulla för att kunna förändra ett beteende.

Spelteori: Anledningen till att så många blir beroende av dataspel är att kopplingen mellan handling och belöning är så snabb. Beskriv ett beteende du gärna vill upprepa eller börja med, vänta in gillandena, och du kommer snart att se dig själv upprepa det beskrivna beteendet.

Bearbeta negativa tankar: Skriver du ner även negativa tankar kan du skapa en hälsosam distans till dem. Kanske får du en insikt om att det finns olika sätt att se på och förhålla sig till livet. Att dina tankar inte är den enda sanningen.

Bearbeta negativa känslor:  Aktiviteten i Amygdala – centra i hjärnan för känslor som ex. rädsla – har visats sjunka efter att personer har skrivit ner sina negativa känslor. […] På så sätt kan du se till att påverkas mindre av dina negativa känslor om du skriver om dem i en statusuppdatering.

Sist men inte minst finns det möjligheter på Facebook att söka upp människor som delar dina intressen och tillsammans med andra arbeta mot gemensamma mål.

 Image Credit: Sean MacEntee

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s