Mind control

18 steg till det perfekta meddelandet

Post image for 20 Simple Steps to the Perfect Persuasive Message


De senaste dagarna har jag grävt igenom gamla anteckningar, läst om kapitel i mina universitetsböcker, letat fram bortglömda studier i min digra bokhylla och sökt ny information på Internet gällande psykologin bakom reklam.

Mycket av det som förs fram som fina strategier i reklammakarnas värld gäller givetvis alla tillfällen i livet då vi vill övertyga någon om något – i klassrummet, vid arbetsintervjuer, vid löneförhandlingar, när man vill få igenom ett förslag på jobbet och så vidare.

I vilka områden av livet kan just du använda dig av psykologin bakom marknadsföring och reklam?

De övertalningsstrategier jag stött på flest gånger under min lilla eftersökning är följande:

  1. Många, starka argument: Ju fler argument desto bättre. Fast då gäller det att lägga fram starka argument för sitt eget lag och svaga argument, som man bemöter, för motståndarlaget.
  2. Relevans: Därutöver kan det generellt sägas att starka argument bara biter på en publik, som faktiskt är intresserad av det man talar om. Ointresserade lyssnare går mer på hur själva talaren framstår. Är talaren attraktiv, rolig och/eller har hög status blir de ointresserade lyssnarna lättare övertygade av meddelandet.
  3. Mål: Budskapet ska skapas med förståelse inför människans tre universella målsättningar – att bli omtyckt, att göra rätt och att få behålla sin syn på sig själv och världen.
  4. Omtyckt: Att umgås med sin publik är ingen dålig sak – de flesta framgångsrika artister, advokater, politiker och lärare gör det.  Om du visar att du uppskattar din publik, kommer publiken per automatik att uppskatta dig.
  5. Auktoritet: Använda sig av experter när man lägger fram sitt budskap. Eftersom de flesta människor inte orkar bearbeta allting själva, tenderar de att helt enkelt ta till sig det experter eller auktoriteter säger. Se punkt 1.
  6. Attraktion: Använda sig av attraktiva talare eller säljare. En publik, som egentligen inte är speciellt intresserad av ämnet/produkten tenderar att helt enkelt ta till sig ett budskap bättre om de finner att talaren/säljaren är sympatisk och attraktiv. Därmed inte sagt att hon/han behöver vara snygg eller vacker. Det gäller att publiken helt enkelt ska tycka om det den ser. Se punkt 2. Om  publiken är insatt i ämnet och intresserad av det som sägs har källans utseende mindre betydelse.
  7. Hitta rätt kanal för ditt budskap:
  8. Undvik att förvarna: Börja inte med att säga: ”Jag kommer att övertyga dig om att…”. Det leder bara till att människor genast garderar sig och får enklare att finna fram till motargument, som gör att de inte blir så enkla att övertyga.
  9. Rätt tempo: Om publiken redan är sympatiskt inställd, presentera argumenten sakta och noggrant. Om publiken inte är sympatiskt inställd, är det bättre att tala snabbt. […]
  10. Repetition: Om publiken inte är så intresserad av det som sägs alternativt om de inte är så motiverade att ta till sig det som sägs, är möjligheten stor att de tror mer på det du säger om du upprepar det ett antal gånger.  […]
  11. Social konformitet: Berätta att ”alla andra” också är intresserade av det du säger/produkten du säljer och människor kommer att köpa det mycket snabbare. Människan är en social varelse som följer flocken.
  12. Uppmärksamhet: Kaffe gör att människor blir lättare att övertyga. Om publiken inte är uppmärksamma på det du säger, kan du inte förändra deras attityder. Därför gör allt som ökar människors vakenhet och uppmärksamhet – som kaffe –  att de blir lättare att övertyga.
  13. Störande inslag: Om du inte har så starka argument, se till att publiken blir distraherad av saker i omgivningen och lyft fram din skönhet/ karisma eller professionalism. Publiken kommer att övertygas av din utstrålning.
  14. Positiva ord: Människor lyssnar oftast mer till positiva budskap. Se till att använd positiva ord.
  15. Smyg fram budskapet: Budskap är mer övertygande, om publiken inte uppfattar det som att du vill övertyga dem om eller sälja något till dem.
  16. Psykologiskt skräddarsytt: Är människorna i din publik tänkare eller kännare? Arbeta på goda argument om de är tänkare och sätt in budskapet i ett känslomässigt sammanhang om de är kännare.
  17. Självförtroende: Se om möjligt till att publiken känner sig på gott humör och tillfreds med sig själva. En publik med gott självförtroende är lättare att övertyga.
  18. Ge styrka: Se till att få publiken att känna sig starka och trygga i sig själva. En publik måste känna sig tillräckligt starka för att kunna förändras.

Att väva ihop alla de här faktorerna på samma gång är antagligen omöjligt. Men om du tittar på en framgångsrik reklamsnutt eller lyssnar på någon som du tycker är riktigt duktig på att övertyga människor kommer du att upptäcka många av de här principerna.

Image credit: Maigh

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s