Fungerar affirmationer?

Affirmationer är positiva påståenden om oss själva. Tanken är enkel. Genom att säga till oss själva att vi är bra påverkar vi oss själva till att må bättre och prestera bättre. Positiva tankar ger positiva känslor ger positiva resultat. Lätt som en plätt. Frågan är ju såklart om det faktiskt kan fungera! 

Affirmerar gör vi alltid – på ett eller annat sätt… Vanligtvis har vi alla ett ständigt pågående samtal inom oss själva. Vissa av oss är mer medvetna om de här samtalen, andra mindre. Tyvärr så affirmerar vi ofta destruktivt så att vi sätter krokben för oss själva. Det sker automatiskt. Exempel på en dålig affirmation är: ”Shit, det här klarar jag aldrig.”. De som tror på kraften i  positiva affirmationer menar att vi kan förändra vår attityd till oss själva och därmed våra resultat genom att helt enkelt bli medvetna om vårt inre samtal och se till att vi ger oss själva positiva hejjarop, istället för nedvärderande och elaka bua-rop.

Fungerar affirmationer?

Nåväl, visst vore det väl gott om det faktiskt hjälpte! Vad finns det då för studier i ämnet?

Anna Bäsén, som bloggar om medicin och hälsa på Expressen beskriver en studie, som publicerats i Psychological Science:

Kanadensiska forskare lät personer med hög och låg självkänsla att upprepa frasen ”Jag är en person värd att älskas”. Sen mätte de försökspersonernas humör och känslor. Studien visar, ganska överraskande att de med låg självkänsla mådde sämre efter att ha upprepat mantrat. Personer med hög självkänsla mådde däremot lite bättre, men bara lite.
Personer med låg självkänsla mådde, paradoxalt nog, bättre när de tilläts att också ha negativa tankar om sig själva.
Forskarna tror att ”överpositiva” mantran kan, precis som överdrivet beröm, kan locka fram motsatt reaktion och negativa tankar hos personer med låg självkänsla. Den negativa reaktionen kan då helt övermanna de positiva tankarna.
De kanadensiska forskarna drar slutsatsen att positivt tänkande kan hjälpa, men att det behöver vara en del i en mer omfattande terapi. Exempelvis kan personen behöva hjälp att bygga upp sitt självförtroende och sin självkänsla – istället för att försöka intala sig att saker och ting är bättre än de är i verkligheten. (​Anna Bäsén

I livsstilsmagasinet Twice beskrivs en annan studie, som inte heller talar för affirmationer. Så här står det där

En annan studie som bedrevs av flera amerikanska forskare visar att personer som frågar sig själva huruvida de kommer att lyckas med en uppgift, lyckas oftare än de som säger till sig själva att de kommer att lyckas med den. (…)

Forskarteamet som leddes av professorn Dolores Albaracin vid Universitetet i Illinois, delade de femtio deltagarna i studien i två grupper. En grupp ombads explicit att säga till sig själva att de kommer att lyckas med uppgiften. Den andra gruppens deltagare ombads att ställa sig en inre fråga: ”Kommer jag att klara den här uppgiften?” Det visade sig att de deltagare som ställde sig frågan lyckades bättre med uppgiften än de som sade till sig själva att de kommer att klara det.

I en annan studie fick deltagarna först i uppgift att först skriva ner ”Jag kommer att” respektive ”Kommer jag att?” (I will, Will I, eng.). Även den här studien visade att de som ställde sig en fråga snarare än de som sade till sig själva att de ska, lyckades bättre.

Varför är det så kan man undra. Forskarteamet misstänker att när man ställer en fråga till självet, snarare än säger till det vad det kan göra, kommer man omedvetet att bygga upp sin egen motivation.
I ett tredje experiment delades studiedeltagarna åter igen i två grupper, en ”Jag kommer att” och en ”Kommer jag att?” grupp. I den här studien ville man se vilken effekt frågan till det egna självet hade på motivationen att träna. Åter igen visade det sig att deltagarna som ställde sig en fråga presterade bättre. Deras inre motivation ökade också. (…)

Erfarenheter talar emot studieresultaten

Säkert finns fler studier som talar både för och emot den goda effekten av affirmationer. Tyvärr finns inte så mycket forskning om hur det inre samtalet påverkar en människa. Det är ett ganska klurigt forskningsområde – eftersom alla människor är unika, det finns olika sätt att mäta självkänsla och självförtroende, samtalen är delvis omedvetna och automatiska och det finns många olika såväl inre som yttre faktorer som spelar in. Vilket naturligtvis gör att jag tycker att det är ett fantastiskt intressant forskningsområde!

Hur du påverkas vet ju faktiskt bara du. Vill du fördjupa dig mer i ämnet får du väldigt gärna höra av dig till psykologiskolan!

Regler för affirmationer

  • De är formulerade meningar som du säger till dig själv eller lyssnar på när någon annan säger dem.
  • De ska upprepas regelbundet.
  • De ska vara formulerade i nutid.
  • De ska utrycka något som om det redan har skett, innehålla ord som: är, kan, vill, gör, känner…
  • De ska vara positiva.
  • Du ska ha vilja och tilltro till förändring.
  • De ska inte innehålla negativ laddade ord som: inte, aldrig, måste, bör…

Affirmationer kan antingen vara mycket konkreta, ex. ”Jag är glad.” eller innehålla ett friare ordval, som exv. ”Jag är en positiv människa.” / ”Jag är en god människa.”. Affirmationer kan även innehålla en förhoppning eller en önskan; ”Jag blir gladare och gladare för varje dag.”/ ”Redan imorgon kommer jag att känna mig gladare.” Är man nedstämd är det antagligen enklare för hjärnan att ta till sig en förhoppning om att bli gladare än ett påstående om att man redan är glad.

Exempel på positiva affirmationer

  • Jag är glad och nöjd med mig själv
  • Jag känner mig vacker och stark
  • Jag är frisk
  • Jag klarar det jag företar mig
  • Mitt självförtroende blir bättre och bättre för varje dag
  • Jag trivs med mina vänner
  • Jag kommer i tid
  • Jag har ett bra och utvecklande arbete
  • Jag gillar utmaningar och utvecklas av dem
  • Jag vill ge mer kärlek
  • Min familj har det bra
  • Jag tycker om min sambo som han/hon är
  • Jag tycker om alla som de är
  • Jag behåller mitt lugn i pressade situationer
  • Jag äter nyttig och god mat
  • Jag känner mig smal

Mängder av affirmationsvideos på Youtube

Här finns en lång video med 500 affirmationer.

Sök gärna på subliminal affirmations på Youtube -om inte annat, så kan du där hitta sköna avslappningsstycken!

Bilderna i det här inlägget är hämtade från: www.flickr.comphotoslululemonathletica
Lisa Svensson

Lisa Svensson

3 thoughts on “Fungerar affirmationer?

  1. Ping: Självbild, självkänsla och självförtroende | Psykologiskolan

    • Jag håller med dig! Samtidigt tror jag inte att man ska underskatta upprepningens kraft över våra tankar, känslor och handlingar. Det är inte så att jag känner med hela min kraft att Stimorol är ett bättre tuggummi än jenka. Men i stressen framför kassan sträcker jag mig ändå efter Stimorol. En av anledningarna till det är eventuellt att jag vid upprepade tillfällen sett reklam för Stimorol – inte för Jenka. En form av hjärntvätt. En människas känsla för sig själv kan vara mycket mörk. Hon kan ha svårt att tro att hon har förmåga att klara av en viss situation. Även om hon inte ”med all sin kraft” tror på affirmationen att hon är stark, kanske en medveten upprepning av denna tanke kan leda till att hon i situationen ökar sina möjligheter att automatiskt sträcker sig efter just den tanken?

Kommentera

