Minns du första gången du spelade in ett meddelande på telefonsvararen? Vad var din reaktion när du lyssnade av det? Förvånad? Överraskad? Något i stil med – ”Men shit, är det så där jag låter?” I så fall har du börjat fundera i samma banor som skaparna av Joharis fönster.
JohariPrecis som du inte kan veta hur andra hör din egen röst, förrän du får hjälp av en inspelning, eller du inte vet hur du ser ut, förrän du får hjälp av en videospelare, kan du inte heller veta hur ditt beteende uppfattas av andra om du inte får det berättat för dig. Du är alltså beroende av din omgivning för att nå självkännedom. Två amerikanska psykologer utvecklade en modell för att förtydliga det här samspelet mellan dig, andra och din självinsikt. För att ge modellen ett namn tog de sina förnamn – Joseph (Luft) och Harry (Ingham) -och satte ihop till ett ord. Till en början skrev man det som JoHari, men idag skrivs det oftast Johari. I modellen delar man upp kunskapen om dig själv i två delar – din egen kunskap och ”de andras” kunskap. Johari fönsterDet som gjort modellen så känd är det smarta sätt som Luft och Ingham presenterade sin modell på. De fyra rutorna kan liknas vid fyra fönster in till samma rum. Rummet är du. Beroende på vilket fönster man kikar in genom ser man olika delar av rummet (dig). Därav namnet Joharis fönster. Andra människor som känner dig eller träffar dig ser in genom fönster A och B. Du själv ser in genom fönster A och C. Ingen ser in genom fönster D. Fönsterkarmarna är dock inte fasta, utan de fyra fönstren kan bli större eller mindre. SjälvkännedomFör att lära känna sig själv är det ju viktigt att man kan se så mycket av sig själv som möjligt. Översatt till modellen är det alltså viktigt att man kan se så mycket av rummet som möjligt. Fönster B och D ska då vara små och fönster A och/eller fönster C stora. För att ändra storleken på fönster A måste du kommunicera med de andra. De andra måste ju få chansen att berätta om vad de ser. Optimal gruppdynamikEn grupp människor som känner varandra fungerar allra bäst. De vet varandras styrkor och svagheter och kan därför gå in och hjälpa varandra för att komma över brister och vet vem de ska vända sig till för att snabbt få bäst man på jobbet. Gruppen tjänar alltså på att gruppmedlemmarnas fönster A är så stort som möjligt. För att göra fönster A så stort som möjligt måste gruppmedlemmarna kommunicera. Det är viktigt att du kan berätta vem du är och att de andra har förmåga att lyssna in dig. FeedbackAtt utveckla bra feedback är en av de effektivaste metoderna för att utveckla människor i en grupp. Det gör att gruppen kan prestera bättre och att öppenheten ökar. Genom att få feedback kan du se dig själv genom andra och genom att ge feedback kan du tala om hur en person påverkar dig. Feedback är också ett sätt att förklara varför du beter dig på ett visst sätt. Att ge och ta emot feedback innebär att kommunicera på ett aktivt sätt. Det ger en ökad självinsikt, och genom att du ökar kunskapen om dig själv kan du föra upp dolda talanger till ytan. Feedback är också sättet att förändra fönstrens storlek. A – ArenaGenom detta fönster ser du egenskaper och färdigheter, som även andra kan se. Här finns arenan – där egenskaperna visas upp helt öppet. Fönstret blir större när förtroendet mellan gruppmedlemmarna ökar, och man utbyter personlig information med varandra. När fönster A blir större blir fönster B mindre . Det som är okänt för oss blir mindre. Vi får större insikt i hur vi är. B- BlintGenom det blinda fönstret kan bara andra se egenskaper hos dig. Du kan inte se in genom fönster B. Dessa egenskaper kommunicerar du dock – helt omedvetet – till andra. Det gör du genom ditt sätt att tala, skriva eller genom ditt kroppsspråk. För att få reda på vad som finns där måste du kommunicerar jag på olika sätt – tal, skrift, klädsel, mimik och kroppsspråk. Genom att få feedback ökar du din arena och det blinda fönstret blir mindre. C – FasadGenom detta fönster ser jag saker om mig själv som jag medvetet undanhåller. Här finns mina hemligheter. Om jag vill minska fönstret kan jag berätta för andra mer om vad jag tycker, tänker och känner. Då ökar de andras kunskap om mig. De behöver inte gissa eller tolka. D – Okänt/omedvetetBakom det okända fönstret finns det som varken jag själv eller omgivningen vet något om. En del av det som ligger bakom det okända fönstret ligger så djupt att du kanske aldrig kan nå det. Här kan finnas tidiga barndomsupplevelser och förmågor som aldrig sätts på prov. Ingen kan veta allt om sig själv. Personlighetstyper
Den öppna människan känner sig trygg i gruppen. Hennes öppenhet och tydlighet gör också att hon skapar trygghet. Man vet var man har henne. Hon är ofta aktiv och deltar i aktiviteter och diskussioner. Det kan vara smärtsamt, men gör samtidigt att hon ständigt utvecklas. Det är dock inte alltid en stor arena upplevs positivt. Vid kortvariga och ytliga relationer kan en för stor arena upplevas hotfull eller opassande. Det är sällan någon svarar på den allmänna hälsningsfrasen; ”Hur är läget?”, med ”Nja… igår kväll funderade jag på att ta livet av mig.”.
En tyckare berättar gärna och ofta om sina tankar och känslor. Hon har åsikter om andra människor, och om gruppen som hon gärna delar med sig av. Däremot lyssnar hon ogärna och tar inte emot feedback av andra. Hon kan uppfatta sig själv som öppen och objektiv, men är okänslig för hur hennes kritik tas emot. Hon kan reagera på feedback på ett sätt som gör att andra slutar eller hon kan helt enkelt vara en dålig lyssnare. Frågaren (stor fasad)En människa som har stor fasad kan vara frågvis och nyfiken men lämnar själv ingen information. Vill ofta höra andras åsikt innan hon berättar om sin egen. Hon skapar ofta misstänksamhet och misstro vilket kan göra att även andra blir återhållsamma.
En mussla upplevs som mystisk och inåtvänd. Hon kan vara den som bara observerar det som händer utan att riktigt delta. De andra i gruppen vet inte mycket om den här personen, vilket skapar osäkerhet. Eftersom hon deltar så passivt i gruppen, kan de inte heller ge henne mycket feedback. Test på Joharis fönsterHär finns ett interaktivt Joharis fönster. Du och dina vänner kan välja bland egenskaper som beskriver varandra. Dina vänner kan vara anonyma när de beskriver dig. ————————————————————— Lektionsunderlag Joharis fönster Här finns några stenciler, som förklarar Joharis fönster. Hämtade från lektion.se. I livets villervallaI livets villervalla Nils Ferlin – ”En döddansares visor” — Här har en tjej bloggat om hur vi människor försöker visa upp en bild av oss själva, en bild som kanske inte alltid fullt ut är helt sann. Hon för en diskussion utifrån Joharis fönster vad det gäller;
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Vi har att tacka Anderse för dispositionen av den här texten. Texten är skapad av Anderse 2006-08-28. Reviderad för psykologiskolan. Bilden är hämtad från http://www.flickr.com/photos/62337512@N00/ Bilden är hämtad från http://www.flickr.com/photos/supersonicphotos/
Bilden är hämtad från http://www.flickr.comphotoskalexanderson |
Nils Ferlin var en framträdande svensk poet som skrev dikter i folkton. Titeln på den diktsamling som nämns ska vara ”En döddansares visor” — inget annat.
Tack för en intressant psykologiblogg.
Tack, för korrekturläsningen! =) Inte dödsdansares, utan döddansares. Kanon!!
Pingback: Självbild, självkänsla och självförtroende | Psykologiskolan