Gamla nyheter…

fb

Du påverkas!

Den mest kraftfulla reklam som finns är den som förmedlas till dig av dina vänner. Om en eller allra helst flera av dina vänner köper en viss sak är sannolikheten mycket stor att du gör just detta – oavsett om du själv, vid närmare eftertanke tycker att det är bra eller inte. Social påverkan har en enorm och ibland fruktansvärd genomslagskraft.

Just därför har idag nästan alla företag, organsiationer och alla politiska partier  en eller flera människor som sitter och bygger upp deras profil i sociala medier. Om chansen att dina vänner gillar en sida på fb eller följer ett twitterkonto ökar, ökar chansen att du också gör det. Och vice versa, så klart!

Det kan ju tyckas vara kanonbra att det finns fler kanaler än tidningar och TV att nå ut till människor genom. Och det är väldigt bra. Så länge som vi som vanliga mottagare av de sociala medierna inte bara slöläser utan att kritiskt granska info som dyker upp i våra statusuppdateringar. Vad är det -egentligen- alla gillar? Är det verkligen ok, det alla tycks gilla?

För ett tag sedan var det flera av mina fb-vänner som gillade en app, som ville att man skulle stödja en ”cause”, som det kallades. Det kunde vara att man skulle stödja hjälp till fattiga barn, utrotningshotade djurarter eller tillgång till läkarvård i krigshärjade länder. Självklart ville jag vara lika god som mina vänner och gilla denna app, för att stödja dessa ”causes”. Problemet var att vid närmare granskning av appen, begärde den tillstånd till mina och mina kontakters profilinformation. Vilket – om informationen skulle föras vidare – kunde innebära att jag och alla mina kontakter snart skulle få reklam som passar ihop med våra fritidsintressen direkt till vår fb-sida eller via mejlen, om vi angett mejladress på fb.

Kanske inte heller ett problem – om vi är alerta läsare – men definitivt en god inkomstkälla för företaget bakom appen.

Varför påverkas vi av andra?

Det finns även flera förklaringsmodeller till varför vi påverkas av andra. Här presenterar psykolog Jenny Klefblom en teori om varför vi är så lättpåverkade. http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=210&PSQ=2747

Här kan du läsa mer om knep som man kan använda för att påverka andra. http://socialpsykologi.twice.se/social-paverkan-marknadsforing.html

Här finns en tråd på ett forum, som börjat tala om social påverkan. Forumet heter Café Maze och är ett hyfsat schysst forum, där man bl.a. kan snacka om psykologi. http://cafemaze.se/t1607

Här kan du läsa ett debattinlägg som rör sociala medier – barn – reklampåverkan. Vad tycker och tänker du när du läser inlägget? http://www.smp.se/nyheter/lobbyn/hur-paverkas-vi-av-sociala-medier(3765744).gm

http://www.psykologiskolan.wordpress.com har tidigare skrivit om påverkan och reklam. Du kan läsa vidare om det här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s