Självkänsla nu!

Coacha dig till en bättre självkänsla

För några år sedan köpte jag på mig ett smärre bibliotek av olika självhjälpsböcker. Både för eget intresse och för att kunna ha lite böcker i klassrummet. En av de böcker jag slängde ner i korgen var Mia Törnbloms bok Självkänsla nu! Din personliga coach visar hur.

Boken tycker jag kan ses som ett ambitiöst försök att nå ut med grunderna i psykologisk coachning till fler människor. De förslag Mia lägger fram för stärkt självkänsla känns bra.

Inom den seriösa psykologin räcker det självklart inte med att förslagen känns bra, man måste även fråga sig om det finns studier som visar att förslagen verkligen leder fram till resultat.

Hennes idéer utgår från det vi kallar för kognitiv beteendeterapi (även KBT). Mia skriver om och till människor som inte mår så dåligt att de är i behov av psykiatriskt stöd, utan om och till människor som känner att de kanske kunde må ännu bättre.

Här kommer en sammanfattning av de förslag Mia lägger fram i boken.

Självförtroende och självkänsla

Om man slår upp ordet ”självförtroende” i ordboken står det följande: ”Stark tilltro till den egna personlighetens förmåga att prestera.” Det innebär att jag tror mig veta att jag kan få saker gjorda, uppnå mina mål och så vidare.

När vi slår upp ordet ”självkänsla” i ordboken står det: ”Medvetenhet om den egna personlighetens värde.” Det vill säga mitt eget värde i mina egna ögon eller hur det faktiskt känns att vara jag.

Så inleder Mia boken och berättar därefter vad viktigt det är att både ha ett gott självförtroende och en god känsla för sig själv. Problemet, menar Mia, är att många människor går runt och gör sig själv och andra illa genom att ha en alltför låg självkänsla. Hon liknar självkänsla vid kondition. God kondition är precis som god självkänsla en färskvara – något man måste träna resten av livet för att den inte ska försvinna.

Kännetecken för låg självkänsla

Enligt Mia finns det vissa tecken på att någon har en låg självkänsla. Hon menar att människor med låg självkänsla:

  • Ser ner på och pratar mycket skit om andra, för att på så sätt försöka må bättre själva
  • Gör saker för att andra ska se vad duktiga de är, inte för att de själva vill.
  • Går runt och känner sig som ”en bluff” och tror att de snart ska bli avslöjade.
  • Jämför sig hela tiden med andra.
  • Tycker att de är fula och tror att de skulle vara lyckligare om de vore snyggare.

Vägen till bättre självkänsla

Hur får vi människor bättre självkänsla då? Ja, här är min sammanfattning av vad Mia tycker.

1. Se till att försöka vara i nuet. Inte sura över gårdagen eller oroa sig över framtiden, utan helt enkelt försöka göra det som känns riktigt bra just nu.

2. Acceptera dina brister. Det är viktigt att de tankar och känslor du har om dig själv är likvärdiga med hur du tänker och känner inför en riktigt god vän.

3. Ta ansvar för ditt eget liv. Verkligen fundera över om det liv du lever just nu är precis det liv du faktiskt vill leva. Om inte måste du ta ansvar för att genomföra de förändringar, som krävs för att skapa ett liv som mer liknar ditt ”drömliv”.

4. Att alltid vara ärlig – både mot andra och mot dig själv. Att framställa sig för andra eller för sig själv som oduglig, värdelös eller dålig är den värsta sortens oärlighet.

5. Skaffa en ”Må bra” – bok, där du varje dag skriver upp:

  • Tre (eller fler) saker som du har gjort bra under dagen.
  • Tre (eller fler) saker som du känner tacksamhet för just i dag.
  • Tre (eller fler) saker som du skulle vilja ha hjälp med i morgon/ framöver.
  • Efter att ha skrivit i ”Må bra” – boken under några månader kan du tillföra ytterligare en punkt och det är: Något du har gjort mindre bra under dagen och hur du skulle vilja göra det annorlunda.

6. Affirmationer enligt devisen ”Fake it ´til you make it”. En affirmation är en ramsa om att man är bra. Det gäller att upprepa ramsan för sig själv tills man verkligen tror på den. På så sätt låtsas man tills dess att man lyckas övertyga sig själv – fakes it ´til you makes it.

7. Skriv ner dina dagdrömmar! Mia uppmanar till att drömma om stort och smått, realistiskt och orealistiskt, bara man aldrig upphör med att drömma. Det gör enligt Mia inget om vissa drömmar inte slår in. Att våga drömma är viktigt – oavsett.

8. Stärka din inre motivation. Vad Mia menar med inre motivation är ganska vagt. Kanske tycker hon att det är viktigt att försöka arbeta fram en känsla av energi och lust inför uppgifter i vårt liv. Om något känns fruktansvärt tråkigt eller betungande kan vi försöka tänka på hur bra det kommer att kännas när vi väl har gjort det. Eller så kanske det finns någon liten del av den tråkiga uppgiften som känns bra och då kan vi försöka fokusera på den.

9. Skriv en lista över vilka som irriterar dig. Skriv sedan ner exakt varför de här personerna irriterar dig. Vad är det de gör som får dig att bli irriterad? Men stanna inte upp i dina tankar kring hur de får dig att bli irriterad, försök istället att tänka ett steg till: Tänk att det är något inuti dig som triggas igång när du blir irriterad. Och är det något inuti dig så har ju faktiskt du kontrollen över det. Slutsatsen blir att du själv kan bestämma dig för om du tycker att det är skäligt att det här triggas igång eller om det helt enkelt är bättre att slippa låta sig irriteras.

Exempel:

Nina irriterar mig, för hon har pratat illa om mig bakom min rygg. Det triggar igång mig för att det strider mot vad jag tycker är ett ok beteende och för att jag blir rädd att folk ska tro på Nina. Skulle jag bli mindre irriterad om jag konfronterade Nina? Kanske. Skulle jag bli mindre irriterad om jag i min tur talade illa om Nina? Ja, kanske för stunden, men jag skulle fortfarande vara irriterad. Gör det egentligen mig om Nina har ett beteende som inte är ok? Kanske förstör bara Nina för sig själv när hon baktalar människor – till slut är det ingen som vågar lita på henne.

10. Lista dina rädslor. Skriv ner allt du känner dig orolig eller rädd för. Försök sedan fundera ut vad dina rädslor beror på. Mia ger tre alternativ; antingen beror din rädsla på att;

  • du är rädd att förlora något du har,
  • du är rädd att inte få någonting du gärna vill ha

eller

  • du är rädd för att bli ”avslöjad”.
11. Se till att gottgöra det du har gjort galet. Om du har gjort någon illa, så se till att du på alla sätt försöker gottgöra den personen.
12. Skriv upp de mål du har i livet och fundera sedan ut strategier för hur du ska uppnå de här målen.
Ja, det var Mia Törnbloms förslag för en bättre självkänsla. Boken kom ut som Månpocket, enligt överenskommelse med Bokförlaget Forum, Stockholm, 2005.

Image Credit: TheCreativePenn

1 tanke på “Självkänsla nu!

  1. Pingback: Självbild, självkänsla och självförtroende | Psykologiskolan

Lämna en kommentar